San Francisco naar Santa Cruz en door naar Merced

12 oktober 2013 - Merced, California, Verenigde Staten

San Francisco naar Santa Cruz via Highway 1 en door naar Merced
We laten de stad achter ons en vertrekken in zuidelijke richting langs de kust van de Pacific. Het is een mooie route, maar al gauw is er een detour vanwege een ongeval. Dus terug de snelweg op en via een andere route terug naar de kust proberen te komen. Gelukkig gaat dat goed. Onderweg weer velden volmet pompoenen zo groot als skippy-ballen. Je merkt echt dat het al gauw Halloweenday wordt. Langs de kustweg is het prachtig. Veel natuur en rustig op de weg. Dat is zowiezo al een pluspunt. Over het algemeen rijd je bijna alleen op de wegen hier. We stoppen op een mooie plek en ontdekken al gauw dat er met grote regelmaat pelikanen voorbijvliegen. Een mooi gezicht. We komen aan in Santa Cruz en al gauw hebben we een hotel gevonden. Naar de supermarkt en lekker ons eigen kossie gemaakt. De volgende dag op weg naar Merced in de vallei tussen de kust en het Yosemite park. Maar eerst nog even door Santa Cruz langs de zee. Wat we toen zagen verbaasd ons nog.
Duizenden, maar ook echt duizenden pelikanen voor de kust die naar vis doken. Nu snapten we hun trektocht toen we ze de vorige dag al hadden opgemerkt. Ze zweven rond en als ze een vis zien duiken ze met grote snelheid naar beneden het water in. We hebben het gefilmd met telelens en diverse foto's gemaakt. Je bleef er naar kijken, zo apart en zo speciaal om dat met je eigen ogen te zien. Je bent getuige van iets speciaals.
De rit naar Merced was wel apart. Je gaat een landschap in dat zo plat is als Flevoland, alleen megagroot natuurlijk. En zo ook wat er allemaal groeit. Aardbeien hebben we gekocht. Natuurlijk een megadoosje. Garlic, oftwel knoflook is hier een mega-industrie. Ze verkopen Olifant-knoflook, zo groot als een flinke ui. Zelf hebben we knoflook roomijs genomen. Lekker, maar wat stonken we uit ons bekkie. In Merced hadden we snel een motel en hebben boodschappen gedaan. Eerst wat eten en een wijntje en daarna naar de dollarshop. Alles is 1 dollar. Dus borden en bestek en wijnglazen gekocht. Bij elkaar 3 dollar en een beetje belasting. Heerlijk gegeten en de wijn smaakt nog steeds goed. Grtz Els en Ron

1. De Koelemijtjes:
    14 oktober 2013
    jullie je reisverhalen zijn heerlijk om te lezen.
    Groetjes Peter en Ineke