San Francisco: The Dutch Tourists

12 oktober 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten

In San Francisco kun je eigenlijk niet gaan slapen. Maar dat hou je ook weer niet vol.
De stad meet niet meer dan 7 x 7 mijlen. Maar dan wel met de nodige heuvels zoals Russian Hill en Nob Hill. Hoewel de laatste de bijnaam heeft gekregen van Snob Hill vanwege het klantenbestand aan welgestelden. Om even beeld te krijgen wat je betaald aan huur in San Francisco: 3500 dollar is de ondergrens. Je vraagt je af hoe ze het voor elkaar krijgen.
Om de stad een beetje snel in beeld te krijgen hebben we ons aangemeldt voor een touristenbus met hop on en hop off. We zitten boven acher het raam en onze reisgids is een aardige vent die zo een stand-up comedian kan zijn. Dus dat zat wel goed. Hij weet leuke anekdotes te vertellen en zo wordt SF op een leuke manier aan ons overgebracht.
Wat je te zien krijgt is de rijkdom, de armoe, de afbraak van de stad door vroegere branden en aardschokken en de opbouw er weer van. Het is een weerbare stad. Dure winkels en woonwijken maar ook de armoe in Ellis waar honderden zwervers op straat leven en bedelen om een aalmoes. De stad uit betekend de rit over de Golden Gate Bridge. Aan de overzijde heb je een prachtig uitzicht over de stad. De bus zijn we al aardig zat maar we moeten terug naar de city. Terug gaan we lekker eten bij Pier 39 waar op de in het water gelegen pontons, allemaal zeeleeuwen liggen. Het is een hoop lawaai maar wel grappig. We hadden besloten om de avondtoer ook met dezelfde bus te doen en om 6.30 uur stonden we weer bij de bus. We dachten zo, dat we onderweg wel konden uitstappen bij ons hotel. Dat scheelde een aardig stuk. Maar het liep anders. Onderweg krgen we te horen dat d ebus niet zou stoppen en dat we dus de komende twee uur weer de toerist waren. Dat was dus een misrekening. Gelukkig zaten we beneden lekker warm. De mensen op het bovendek begonnen al te klagen van de kou. Uiteindelijk kwamen we in het donker op Treasure eiland aan waar je een prachtig uitzicht hebt over de verlichte stad. En dat was zeker de moeite waard. De foto van de weblog is het reslutaat ervan.
De volgende dag zijn we naar de binnenstad gegaan. Gezellig rondzwerven en Chinatown ingeweest. Heel apart en alles van China is hier te koop. Het loopt over in een andere wijk die overheerst wordt door de Italianen. Dat is te zien aan de driekleur van Italie op alle lantarenpalen. Daar is ook Cafe waar een scene is opgenomen uit de bekende film Bullit met Steve McQueen. Tuurlijk zijn we naar binnen gegaan en hebben daar een biertje genomen. De overige klanten waren druk bezig met het inhaleren van hun joint. Wordt het dan toch gedoogd hier !! Het werd tijd voor een hapje eten en dat kan heel goed op Fisherman's Wharf. Eerst wat rondgelopen en uiteindelijk een restaurant met uitzicht op de baai en de Golden Gate bridge. Een flesje witte wijn erbij en heerlijk gegeten. We hadden ons voorgenomen terug naar de binnenstad te gaan om een cafe met life-muziek te zoeken. Dat is gelukt. We kwamen uit bij een cocktailbar JOSHUA NORTON the First. Ben je geinteresseerd dan is het heel leuk om die naam even te googlen. In ieder geval had hij zichzelf tot Keizer van de USA en de beschermheer van Mexico uitgeroepen. Zijn geschiedenis is fenomenaal. En zo waren ook de cocktails die wij bestelden. Op een vide in de zaak stond een jazz-band te spelen. Dit was een perfecte avond om San Francisco in stijl achter ons te laten.
San Francisco. Een stad met stijl, alure, rijkdom, armoe en vooral vrijheid.

1. Ella:
    13 oktober 2013
    In 2005 stond ik ook op een uitzichtpunt vlakbij de G.G. bridge en heb dezelfde skyline van San Fransisco gezien bij daglicht. Jullie verhaal is weer smakelijk en gaat als een razende reporter. Heerlijk om zo mee te genieten. Wat een prachtige reis!
    Hier regent het pijpenstelen en waait de orkaan zijn laatste krachten uit. Midden in de herfst, hebben jullie wel een warme trui ingepakt voor terug? Dat is nog ver weg..... Bye bye, Ella