Oost Bali

16 april 2017 - Kuta, Indonesië

Een reis gemaakt naar Oost Bali met een NL sprekende gids. Made is zijn naam en zijn zwager reed de auto. Via Facebook leren kennen en hij had een leuke trip voor ins. Eerst door het drukke verjaar vanuit Kuta. Het is kurkumadag opkeek yellowday. Mensen dragen geel en brengen offers. Die zie je overigens overal liggen. Op de stoep op kruispunten en bij de tempeltjes. Het is een feestdag dus druk. We gaan naar een echte art gallery en kopen daar Ganesh. Het heilige olifantje die je overal voor beschermd en de zoon van Siwa. Daarna naar het zomerpaleis van de koning met zijn mooie vijvers. Made wert ons te vertellen dat de vijver ook gebruikt om misdadigers te straffen door ze met een zware steen in het water te gooien. Een ander mooi verhaald, dat bij bepaalde groepen de overledenen gewoon in de open lucht worden gelegd omringd door sandelhout waardoor het niet stinkt. Dus wie sandelhout aftershave gebruikt weet nu wat ze er hier mee doen. Daarna naar de koninklijke waterpartijen van de royal family. Veel lokale mensen die zich vermaken in en rond de vijvers. Een pracht aan bloemen en planten en weer de nodige offertjes. 30 offers per dag moeten ze maken. Mandje vouwen en eten en fruit erin doen. Ook nog een origineel balinees dorp gezien  kleine huisjes en veel hand en nijverheid. De terugweg was bijzonder. Iedereen naar huis dus druk met verkeer. Veel auto's en vooral veel brommers. Hele gezinnen zitten erop. Pa en moe en dan nog 2 of drie kinderen. De oudste voorop en tussen pa en moe de kleintjes die al slapen( zie foto) het rijd met en zonder helm en 70 km per uur. Nog geen ongeval gezien. Hier weten ze wat anticiperen is. Jongens van 19 jaar die met een broer of vriendje achterop jou nog inhalen. Ze worden hier op de brommer gewoon geboren lijkt wel.

We gaan ons voorbereiden op de terugweg. Koffers gepakt en lekker bij het zwembad. Om drie uur, bij jullie 9 uur, worden we opgehaald en we zijn maandagochtend weer in NL. Het gaat vriezen hebben we gelezen. Nou daar denk we nog maar even niet aan. Bedankt voor al jullie leuke reacties en spreek jullie weer gauw. Hug, knuf en kus van ons. Groet vanuit het zonnige Kuta beach. Els en Ron

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erik Winder:
    Tof! Tot snel.
  2. Jeannette Streefland:
    16 april 2017
    Goeie reis en de truien maar voor het pakken! Tot snel!
  3. Carla en Henk:
    16 april 2017
    Mooi verhaal en goede reis
  4. Tine:
    16 april 2017
    Leuk te lezen wat jullie allemaal gezien, beleefd hebben groetjes Tine
  5. Opa jan spaans:
    Bedankt voor de mooie foto 's en de verhalen ,
    tot gauw in het koude Holland .
    opa Jan
  6. Carlo en Marina:
    16 april 2017
    Lebvensgevaarlijk al die brommers haha mooi verhaal weer en een prachtige belevenis leuk hoor